Followers

sila like kalu suka

22 August 2010

BILA USTAZAH JOIN POLITIK

Kerja pelacur 'halal' jika dharurat - Ustazah Masitah

Saya ingin mengajak pembaca-pembaca meneliti kandungan di dalam ruangan Anda Musykil, Dr Masitah Jawab' pada akhbar Harian Metro keluaran 19 Jun 2005. (sila buka halaman 38).

Pada satu tajuk besar dan persoalan..JUAL DIRI KERANA TERDESAK'yang dikemukakan oleh pembaca RAZIN dari kuala Lumpur.
Petikan kemusykilan beliau seperti berikut, " Saya sering membaca kisah wanita (terutama ibu tunggal) yang terpaksa menjual dirti untuk membesarkan anak. Punca pendapatan ini secara terang adalah haram.

Persoalannya, adakah kehidupan dan pendidikan anak yang membesar dengan wang begini akan mendapat keberkatan Allah? Adakah anak yang mengetahui pekerjaan ibunya tetapi masih menggunakan wang itu akan turut berdoasa? Dan bagaimana pula hukumnya jika wang itu digunakan untuk membayar zakat fitrah?"
Maka, jawapan dari Ustazah Masitah seperti berikut:

"Hukum di dalam Islam berbeza mengikut keadaan seseorang.
Mengikut istilah yang dipakai di sini, iaitu ..terpaksa', membayangkan wanita berkenaan terdesak melakukan perbuatan dilarang dan bukan dengan kehendak hatinya.
"Dia terdesak berbuat demikian demi menyelamatkan anak dan memberi makan."Perkara dilakukan dalam suasana dharurat terlepas daripada hukuman biasa."
"Dalam keadaan biasa, memang melacur itu haram, tetapi jika terdesak dan dharurat ia dimaafkan'"Di sini lah timbulnya tanggungjawab masyarakat untuk membantu.
Orang terdesak dan dharurat tidak mungkin mampu membayar zakat fitrah,bahkan dia tergolong layak terima fitrah."Jika sampai ada lebihan, bererti dia sudah tidak dharurat".

1 comment:

  1. cube kalau dia yang darurat...aku rasa dia akan tarik balik statement kurang bernas dia tue...mcm x de jalan lain...

    ReplyDelete